Friday 1 March 2013



-SIRI MEMAHAMI HADITH 1-

HADITH 40 IMAM NAWAWI... asas bagi penuntut ilmu.

Ilmu hadith merupakan ilmu yang sangat penting untuk dipelajari. sebab itulah lahirnya para ulama yang berjuang untuk menghidupkan dan mengekalakan hadith dalam kehidupan manusia. antara karya yang ingin kita bincangkan ialah Arbain Nawawi atau Hadith 40 Imam Nawawi. saya kira tidak asing lagi bagi kita bahkan Hadith 40 imam Nawawi ini dijadikan bahan untuk tazkirah.usrah dan sebagainya.

Imam Nawawi mwngatakan dalm Muqaddimah hadith 40 Imam nawawi bahawa;

" Ada dalam kalangan para ulama yang mengumpulkan 40 hadith yang menyentuh masalah usul dalam dalam agama. ada pula yang menyusun 40 hadith yang menyentuh masalah furu' dalam agama. adalah juaga yanag menyusun 40 hadith berkenanaa jihad, ada juaga yang menyusun 40 hadith berkenaan zuhud dan masalah adab. kesemua ini mempunyai tujuan-tujuan yang baik.

Saya pula berpendapat bahawa untuk mengumpulkan 40 hadith yang lebih penting daripada itu iaitu dengan mengumpulkan 40 buah hadith yang mencakupi kesemuanya. setiapa haditah yang terdapat di dalamnya merupakan kaedah agama yang penting dan para ulama telah menyifatkan sebagai paksi putaran Islam atau sebagai separuh atau sepertiga daripada Islam dan seumpamanya." 1

Al-fadhil Ustaz Adlan Abd Aziz berkata;"

" Sebagai penuntut ilmu, Hadith 40 ini adalah asas utama dan perlu untuk menghafaznya dan memahami apa yang terkandung dalam hadith tersebut".

Al-Fadhil Ust Salman Maskuri Al-misri  berkata"

" Betapa ramai para ulama yang menuyusun 40 hadith berkenaan Islam sepertoi abdullah bin Mubarak,Hassan bin Sufyan dan sebagaianya, tetapi, mengapakah Hadith 40 Imam Nawawi ini menjadi tumpuan dan dipelajari di seluruh dunia serta disyarahkan oleh ramai ulama antaranya ialah Ibnu Rejab Al-Hanbali dalam kitabnya Jami' Al-Ahkam wal Ulum.


Sebabnya ialah kerana keikhlasan dan kesungguhan Imam Nawawi dalam menuntut ilmu dan ketegasan beliau dalam mengeluarkan fatwa untuk menjaga kemaslahatan umum. Satu ketika cahaya yang menerangi Imam Nawwi ketika beliau menulis telah padam,maka dengan izin Allah, keluarlah cahaya daripada jarinya untuk menerangi beliau."

MasyaAllah, betapa Allah muliakan hambaNya yang ikhlas. Jadi, kita Sebagai penuntut ilmu, perlulah berusaha untuk menghafaz Hadith 40 ini dan berusaha untuk memahaminya.

Al fadhil Ustaz Adlan Abdul Aziz mengatakan:

" Ilmu ini didapati dengan 2 cara:
1. belajar dengan ramai guru
2. banyakkan membaca

Mudah2an kita semua diberkati dan dirahmti Allah..amin





















Rujukan:

1. Syarah Al-Wafi Arbain Nawawi, dr MUstofa bugho dan Muhyiddin Misto, m/s 12



No comments:

Post a Comment